Trial

Om Trial

Artikkel: illustrasjonsbildet

I Trial handler det ikke om å kjøre fortest, men om samle færrest prikker. Det gjøres ved å holde balensen mens man forserer hindrene. Trial kjøres på et område eller i skogsterreng med dumper, steiner og andre naturlige hindre. En trialsykkel har ikke noe sete så man må stå hele tiden. Hvis man mister balansen og må sette en fot i bakken gis det en prikk. En konkurranse varer ofte i flere timer.

I Norge er det tillatt å kjøre trial på spesielt godkjente områder og i regi av en klubb som er medlem av Norges Motorsportforbund. Alle som kjører trial må ha lisens. Det finnes nybegynnerlisens som du kan løse når du møter opp på et trialområde. For å få trening eller konkurranselisens må du gå et lisenskurs som inneholder 8 timer teori og 8 timer kjøreteknikk.

Trial er den eneste motorsykkelsporten der det ikke er om å gjøre å kjøre fortest mulig. Trial er nemlig ferdighetsskjøring med sykkel. Poenget med trial er å kunne ta seg fram i terrenget uten å ha føttene i bakken, stoppe, velte eller kjøre utenfor løypa eller seksjonene i terrenget. Vanskeligheten på seksjonene varierer etter nivå og sylindervolum på motorsykkelen. Et løp arrangeres med et visst antall seksjoner som kjøres en, to eller tre ganger. Den som har færrest fotinger (prikker) har vunnet. Det arrangeres NM med egen klasse for kvinner, NM for lag og Norgescup i trial. Norsk kvinnetrial har de siste åra holdt høyt internasjonalt nivå, blant annet har det norske kvinnelandslaget i trial tatt VM-gull og VM-sølv.

Aldersgrenser
Trial med inntil 80 ccm kan du begynne å kjøre fra fylte 5 år. Fra det året du fyller 8 år kan du kjøre inntil 200 ccm. Større sykler kan du kjøre fra du er 13 år.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.